dilluns, 23 de gener de 2012

La mel, dolça medicina

Digestiva, expectorant, laxant ... A diferència del sucre, aporta propietats medicinals, per la qual cosa pot ser una alternativa natural d’aquest. 
  
Elaborada amb nèctar floral i recollida per les abelles, cada mel guarda les característiques de les flors de procedència.

La mel no només proporciona un sabor dolç, sinó que a més a més de la fructosa i glucosa també té vitamines, minerals i enzims que li donen múltiples propietats. Els enzims presents justifiquen que la mel facilite la digestió dels hidrats de carboni. I encara és més recomanable si es pateix inflamació de la mucosa intestinal, ja que té propietats calmants i cicatritzants. Però no només el sistema digestiu es beneficia de la mel, també ho fa el respiratori.
La mel té un suau efecte expectorant (facilita l'eliminació de la mucositat acumulada a les vies respiratòries) i contribueix a eliminar la tos.
Les elaborades de forma artesanal ajuden, a més, a combatre el restrenyiment. 


La mel no està indicada per a bebès menors de 18 mesos, és causa que el seu estómac encara no està protegit de les espores del Clostridium Botulinum. Aquestes espores que poden sobreviure en la mel no poden ser destruïdes per l'estómac dels bebès, que podrien arribar a desenvolupar la malaltia coneguda com botulisme.


A continuació us llisto alguns tipus de mel i les seves propietats principals.  

Tipus de mel
  • Romaní: Està indicada en casos d'estrès i debilitat...
  • Flor de taronger (Azahar): Té efecte sedant...  
  • Eucaliptus: Està indicades per a les molèsties respiratòries i la tos...  
  • Espígol: Antisèptica, molt útil per a la bronquitis, refredats i tos nerviosa...   
  • Bruc: Protegeix les vies urinàries i ajuda a superar l’anèmia...  
  • Farigola: Té efecte antisèptic i digestiu...

Si busqueu per la xarxa en trobareu moltes més de propietats, jo aquí només us fico les principals de cada varietat.

El motiu d’aquest post és perquè fa una setmana em vaig curar un refredat amb 3 culleradetes de mel al dia... i jo em pregunto, si ens cura lo natural, per què utilitzem lo artificial?
Quan era menuda ma mare sempre ens feia llet en mel i vapors (“astubes”) d’eucaliptus per als refredats; i jo em pregunto i em responc a mi mateix dient-me que si antes ho feien... era perquè realment curava.






dimarts, 10 de gener de 2012

Després dels Nadals toca cuidar-se


Amb el dinar del dia de Reis posem fi a les “farteres” Nadalenques. Probablement aquestes festes haurem guanyat algun quilet de més, ja que en els àpats de Nadal deixem de banda la prudència i ens donem als excessos i al plaer de menjar més. Ara, toca cuidar-se.

Si ens marquem un objectiu de pèrdua de pes aquest haurà de ser amb una dieta personalitzada, tenint sempre en compte les necessitats de cadascú i el més important... sense faltar cap nutrient. D’aquesta manera ens assegurem una pèrdua de pes, l’aprenentatge de bons hàbits alimentaris i evitarem recuperar el pes perdut.

L’únic que hem de fer és tornar als nostres hàbits normals de cada dia, els quals han d’estar marcats per una alimentació sana i equilibrada, i exercici físic regular.
En posts anteriors podeu llegir com ha de ser la nostra alimentació, els nutrients que han de predominar i els que s’hauria de limitar el consum.
Igualment us llisto 4 pautes que no heu d’oblidar a l’hora de seguir una alimentació equilibrada:
  1. Fer 5 àpats al dia.
  2. Menjar de tot i de forma variada.
  3. Variar també en els tipus de coccions (planxa, vapor, forn, papillota, bullit...).
  4. Beure aigua diàriament, mínim 1.5L/dia.


També heu de saber quins errors NO s’han de cometre per tal de portar uns bons hàbits saludables:

1- Saltar-se un àpat: produeix un efecte totalment oposat, ja que en deixar d’aportar al nostre organisme allò que necessita, aquest disminueix la seva activitat per tal d’evitar perdre energia.

2- Els hidrats de carboni engreixen: si analitzem quins són els aliments que ens aporten hidrats de carboni, és a dir, pasta, arròs, pa, fruita, ens adonarem que no porten greixos en sí mateixos. Per tant no són els hidrats de carboni per sí sols els que fan que mengem més o menys greix, sinó amb què els acompanyem. Exemple: no és el mateix dinar uns espagueti carbonara i un bistec, que uns espagueti amb tomaca i un bistec. La primera opció ens aporta molt més greix que la segona.

3- Els aliments light aprimen: sí és cert que aporten menys quilocalories que el producte de referència “no light”, però per sí sols no tenen cap efecte, ja que si creiem que per ser lights en podem menjar més quantitat, no aconseguirem l’objectiu.

4- La fruita després dels àpats engreixa: menjant-la abans o després ens aportarà exactament les mateixes quilocalories. Si alguna vegada ens han dit que la mengem entre àpats és simplement perquè ens provoca sensació de sacietat.

5- Els aliments integrals no engreixen: aquests contenen més fibra, vitamines i minerals que els refinats, però ens aporten les mateixes quilocalories. És recomanable el consum d’aliments integrals.

6- La margarina engreixa menys que la mantega: les dos opcions són greix, l’única diferència és la procedència: la primera és d’origen vegetal i la segona d’origen animal.



Quina dieta és la correcta??

Fugir de les dietes miracle!

Aquests tipus de dietes són mètodes irresponsables per a baixar de pes, que a més de no oferir els resultats desitjats, son perilloses per la salut. En períodes molt concrets de l’any, com per exemple ara, solen apareixen noves dietes que asseguren una pèrdua de ràpida i sense esforç. Heu de saber que és un engany, ja que amb això es restringeix l’aportació d’energia d'una forma severa, i generalment per a ningú és fàcil deixar de menjar, i deixar els aliments que més li agraden.

Amb les dietes ràpides el que resulta preocupant és la carència de vitamines i minerals necessaris per l’organisme, que pot ocasionar alteracions al metabolisme.
La reducció de calories és perjudicial, fa que l’organisme tingui que recórrer a una font d’energia alternativa, obtenint-la de les proteïnes corporals i reduint així la massa corporal. S’ha de recordar que el teixit corporal conte molta aigua, i aquesta es perd amb aquestes restriccions.
Amb les dietes miracle no s‘educa sobre una dieta saludable, no s’aprenen els bons hàbits alimentaris, ja que en el moment en que es deixa la dieta, es torna als hàbits d’alimentació anteriors, la qual cosa provoca el conegut efecte “yo-yo”.... i es recuper més pes del que s'ha perdut.

Hem de tenir clar que les dietes ràpides son un greu perill per la salut.


La millor dieta, la Mediterrània.

La dieta Mediterrània es caracteritza pel consum abundant de cereals i els derivats d’aquests (pa, pasta i arròs), llegums, verdures i hortalisses, oli d’oliva i fruita seca. També formen part d’aquesta dieta, encara que en menys freqüència, el peix, els ous, les aus i els derivats lactis.

Les nous, ametlles, avellanes, etc. ocupen un lloc destacat. L’oli vegetal que contenen està exempt de colesterol i constitueix la millor font per obtenir el greix que necessita l’organisme humà. A més, la fruita seca té un important contingut de proteïnes i hidrats de carboni, així com un elevat valor calòric que la converteix en un aliment molt apropiat per a totes aquelles persones que fan exercici físic regularment, les que no en fan han de consumir-les en menor quantitat.



Que no falte l' humor:








I recorda... la teva dieta és la teva vida, cuida-la!!!