dimarts, 15 de maig de 2012

Retenció de líquids... què podem fer?


La calor ja és aquí, i segurament haurem començat a notar la influència d’aquesta en la retenció de líquids. De cop, un dia, ens sentim més inflats i pesats.

La retenció de líquids és un trastorn metabòlic que es basa en l'acumulació d'aigua o altres substàncies en l'organisme. Les cames, turmells, mans i abdomen són les zones on més tendeix a acumular-se.

Aquesta acumulació es produeix per un desequilibri en els líquids de l'organisme, es a dir, quan els vasos sanguinis buiden massa líquids sobre els teixits corporals o quan aquests líquids es retenen en els teixits i no tornen als vasos sanguinis. Passa el mateix quan els vasos limfàtics, són incapaços de transportar part dels líquids sobrants.




Quines són les causes?

o Una dieta amb excés de sal. La sal és responsable de l'augment de líquids, ja que l'organisme neutralitza el sodi retenint líquids. Actualment el consum de sal en la població és superior al recomanat. Se’n consumeix una mitjana de 9,8 gr/dia davant als 5 gr/dia que se’n recomana. Aquí podeu consultar el Plan cuidate + i unir-vos a ell.

o Una dieta desequilibrada amb quantitats insuficients de vitamines, minerals i proteïnes.

o Ingesta insuficient d’aigua. La reacció del cos davant d’una ingesta insuficient d’aigua és la retenció de líquids.

o La calor o la humitat produeixen una dilatació dels vasos sanguinis, la qual cosa permet el pas d’una quantitat més elevada de líquids cap als teixits corporals.

o Una vida sedentària també és un factor important.

o Certs medicaments poden produir els mateixos resultats. Entre aquests tenim els antidepressius, els medicaments per baixar la hipertensió o certs tractaments hormonals.

o Obesitat i sobrepès: Produeixen un trastorn circulatori causant un alentiment del retorn sanguini i limfàtic degut a l’excés de pes.

o Menstruació, menopausa, edat, etc...




Quines són les solucions? 
Podem prevenir o disminuir la retenció de líquids modificant alguns hàbits i incorporant costums saludables al nostre dia a dia.

o Beure mínim 1,5 L d’aigua al dia. T’ajudarà a eliminar el líquid retingut i toxines.

o Exercici físic. Per exemple, caminar 30 - 45 minuts cada dia facilitarà el treball dels ronyons, i amb la suor eliminaràs aigua i sals minerals. 

o Dieta equilibrada. L’alimentació és un factor molt important en l’eliminació de líquids sobrants de l'organisme. És molt important tenir una alimentació sana i equilibrada, amb presència d’aliments diürètics, que afavoreixen l'estimulació dels ronyons amb la consegüent producció d’orina.




Quins aliments em convenen?

Aliments rics en potassi: El potassi és un mineral que, en companyia del sodi i clorur, mantenen l'equilibri hídric de l'organisme. Aquests elements, són necessaris per evitar que els líquids sobrants queden retinguts en l'organisme, a més a més controlen la pressió de la sang, mantenen el ritme cardíac i ajuden a transportar els nutrients a les cèl·lules.

Està comprovat que la ingesta d'aliments rics en potassi ajuda a compensar els nivells de sodi. La proporció ideal d’aquests dos elements seria la de 2:1, és a dir 2 vegades més potassi que sodi. Això ens diu que hauríem de menjar menys aliments rics en sal i més aliments rics en potassi. Amb això, aconseguiríem reduir la retenció de líquids, per tant tindríem el cos menys inflat.

Un excés de sodi en la dieta ajuda a l’organisme a retenir líquids. En la societat actual el consum de sal sol ser el doble que el de potassi, per tant...

Aliments baixos en sodi: Entre els aliments baixos en sodi estan les fruites i verdures.
L’arròs, la civada, la patata i llegums entre altres, els podem utilitzar per saciar-nos, ja que són aliments que contenen poca sal.

Aquí a l’enllaç teniu un llistat d'alguns aliments rics en potassi.




Quins aliments no em convenen?

Aliments rics en sodi: Com ja he dit unes línies més amunt, els aliments rics en sodi afavoreixen la retenció de líquids. Aquest grup d’aliments també està contraindicat per a gent que pateix hipertensió arterial (HTA), obesitat, insuficiència renal, osteoporosi...

Aquí a l’enllaç teniu un llistat d'alguns aliments rics en sodi.





La base d’una dieta està amb la qualitat i quantitat dels aliments.
Una dieta equilibrada ha de ser personalitzada i adaptada a les necessitats i gustos de cadascú.
I sobretot, si tens qualsevol pregunta, no dubtes en escriure'm!




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada